Proč věnovat pozornost marketingovým trendům? Říkáte si, že pokud vám určitá marketingová strategie funguje, proč to změnit? Jen proto, že něco funguje nyní, neznamená, že to bude dobře fungovat nadále, možná už za pár měsíců. Měli byste být o krok napřed nebo alespoň držet krok s nastupujícími trendy, které mohou ovlivnit váš marketingový úspěch. Využít marketingové trendy vám umožní držet krok s tím, jak vaši zákazníci nakupují a zkoumají vaše produkty a služby a zůstat v obraze ohledně změn v chování a prioritách spotřebitelů.
A co tedy patří mezi marketingové trendy velkých firem v roce 2021?
1. Zapomeňte na trychtýř, je tady setrvačník
Všichni známe marketingový trychtýř. A jeho princip, který ukazuje přeměnu zájemce o nějakou službu či produkt přes potenciálního zákazníka až po platícího zákazníka. Nicméně se ukazuje, že takové uvažování o práci se zákazníky je zastaralé. Jednosměrný směr trychtýře nahrazuje setrvačník.
Ve světě marketingového trychtýře byli zákazníci jednorázovou záležitostí. Jakmile se stali platícími zákazníky, považovaly je firmy za uzavřený případ – dokud samozřejmě nebylo na čase s nimi znovu uzavřít smlouvu nebo jim prodat něco nového.
Setrvačník proti tomu staví zákazníka neustále do středu dění a komunikace a zaměřuje se na vylepšování každého kontaktního bodu, kde se váš marketing potkává se zákazníkem. Protože osobně šířený marketing (word-of mouth marketing) je jednou z nejsilnějších marketingových taktik, je třeba nejen perfektně sloužit zákazníkům, ale také je vybavit vším potřebným, aby se stali obhájci a propagátory vaší značky. Jednou z největších a nejdůležitějších výhod používání modelu setrvačníku je to, že pomáhá soustředit se na rozvoj zákazníků. Pečujte o ně od prvního okamžiku, kdy se stanou zákazníky, až do fáze, kdy se stanou odborníky na danou problematiku (získají odborné znalosti o vašem produktu nebo službě) a obhájci značky.
Takže pokud přemýšlíte o změnách v marketingu, přemýšlejte také o tom, jak ze zcela cizích lidí udělat podporovatele a advokáty vašeho podnikání, vašich produktů, vašich služeb. Tito lidé Vám přivedou další zákazníky, kteří budou roztáčet váš setrvačník rychleji a rychleji. Toho docílíte tím, že svým zákazníkům poskytnete relevantní, užitečnou a skvělou uživatelskou zkušenost.
2. Video. Video? Video!
Video marketing není převratná novinka, nicméně jeho účinnost a popularita v posledních letech rozhodně vzrostla a ještě více se to projevilo s nástupem pandemie, která změnila spoustu věcí v chování spotřebitelů. Video lze totiž použít ve všech fázích komunikace se zákazníky – nejen pro jejich akvizici. Firmy jej historicky používaly jako prostředek k zavedení své značky a nabídky produktů nebo služeb na trh. Ale už tomu tak není. Video může být cenným nástrojem i v další práci se zákazníky.
Skvělou zprávou pro společnosti je, že uživatelé internetu s chutí konzumují téměř každou formu videoobsahu: krátká videa, dlouhá, animovaná, živé akce, vtipná, naučná a spoustu dalších forem. Vše, co musíte udělat, je vytvořit videoobsah, který přesně odráží vaši značku, a bude pro něj existovat publikum. V minulosti bylo použití videa omezené kvůli velkým nákladům a nárokům na produkci. Dnes je mnohem dostupnější. Vše, co váš produkční tým bude potřebovat, je smartphone a editační software. Můžete tak vyrobit krátká videa s rychlými úpravami, která si získávají popularitu po celém světě. Trend, který zahájily TikTok a Instagram, stále roste. Samozřejmě pokud si nejste v produkci videa jistí, je lepší oslovit odborníky, kteří video nejen natočí, ale postarají se také o jeho publikování a šíření na internetu.
3. Oslovte nové publikum nativní reklamou
Když vaší značce dává smysl propagovat se ve velkých internetových médiích, uvažujte o využití nativní reklamy. Na rozdíl od tradiční reklamy je nativní reklama navržena tak, aby splývala s obsahem a propagovala vaši značku u nového publika, které by vás jinak nemuselo vnímat. Díky tomu, že se nativní reklamy netváří jako tradiční reklamy, jim spotřebitelé pravděpodobněji věnují pozornost – podle mnohých průzkumů si uživatelé internetu prohlížejí nativní reklamy o více než 50% častěji než bannerové reklamy. Příklady nativní reklamy lze najít na velkých zpravodajských serverech typu idnes.cz či seznam.cz ve formě upoutávek a článků.
Stejně tak se dá nativní reklama využít v platformách jako je Instagram, který nabízí funkce Instagram Story nebo Shop. Pomocí nich mohou značky sdílet příspěvky, které vypadají podobně jako průměrný styl příspěvků průměrného uživatele, a zároveň nenápadně inzerovat produkt. Chcete-li do svých marketingových aktivit začlenit nativní reklamu, vyhledejte média relevantní pro vaši značku.
4. Kdo si to se mnou píše?
Věděli jste, že více než polovina spotřebitelů očekává odpověď do 10 minut na jakýkoli dotaz ohledně marketingu, prodeje nebo zákaznického servisu? Je to vůbec v lidských silách firem? Není, a proto zase jednou nastupují místo lidské práce stroje, v tomto případě chatboti. Boti jsou počítačové programy, které automatizují určité úkoly, například chatování s uživateli prostřednictvím konverzačního rozhraní. Využití umělé inteligence umožňuje porozumět složitým požadavkům zákazníků, přizpůsobit odpovědi a vylepšovat průběžně interakce v průběhu času.
Chatbot pro moderní firmu představuje nový distribuční kanál, přes který je možné současným i novým klientům poskytovat podporu, poradenství a služby a prodávat produkty. Nebo jen posilovat značku firmy tím, že se zákazník zapředou hovor, popřejí hezký den a řeknou, jaké bude počasí. Chatboti pro komunikaci s uživateli využívají obvyklé a známé nástroje – například chat vložený do webové stránky nebo některou z hojně používaných chatovacích aplikací jako je Facebook Messenger, WhatsApp, Skype apod. Pro komunikaci s uživatelem používá primárně ten nejpřirozenější lidský komunikační nástroj – psanou nebo mluvenou řeč.
Úspěchu chatbotů navíc nahrává trend textové komunikace, kterou již mnoho lidí preferuje před osobním kontaktem nebo třeba telefonickým hovorem. Podle průzkumu společnosti Oracle již více než třetina zákazníků upřednostňuje nákup nebo vyřešení problémů se službami, pokud to je možné, bez rozhovoru s lidským pracovníkem.
Zkuste tedy také zapojit do vašeho zákaznického týmu nového člena, který bude pracovat 24/7 bez přestávky a pomůže vašim zákazníkům řešit jejich problémy.
5. Přeneste zákazníky do nových světů
Už jste někdy sledovali 360° video na Facebooku? To je virtuální realita (virtual reality). A co aplikace IKEA Place, která vám pomůže vizualizovat nábytek ve vaší skutečné místnosti a zjistit, jestli se vybraná sedačka vejde na místo, kam byste ji rádi dali? To je tzv. rozšířená realita (augmented reality).
Tyto technologické fenomény se čím dál více prosazují také v marketingu. Přenést zákazníky do alternativní reality nabízí hned několik výhod. Tou naprosto zásadní je fakt, že dostanou nečekaný a neobvyklý nový zážitek, který je spojený se značkou. Díky tomu se zvyšuje šance na zapamatovatelnost informací o značce, produktu nebo kampani. A jaké technologie se tedy dají využít? Stručně řečeno, virtuální realita uživatele zavede do zcela nového digitálního světa. Typickým příkladem může být simulovaná procházka skrz virtuální 3D model nějakého místa. Rozšířená realita naopak přináší umělé prvky do reálného prostředí.
Tyto technologie donedávna patřily do sci-fi románů a vědeckých laboratoří. Dnešní běžné smartphony a podobné vybavení však umožňuje relativně dostupný zážitek každému z nás. Proto se s novou technologií začalo hojně experimentovat i v marketingu a vznikla tak řada zajímavých kampaní. Rozšířenou nebo virtuální realitu byste však neměli chtít jen proto, že je to cool a že jí mají velké firmy. Tento způsob komunikace by měl ideálně reagovat na problém, který váš zákazník řeší. Měl by se využívat chytře, kreativně a podporovat a zapadat do celkové marketingové komunikace a směru vašeho brandu.
Využijte marketingové trendy k růstu
Je toho tolik, co by se dalo dělat…. Pokud vaše současné kampaně a marketingové strategie nezahrnují všechny tyto trendy, netrapte se. Začněte na tom pracovat, poraďte se s odborníky a naplánujte postupné kroky ve svém marketingovém plánu. Pokud budete držet prst na pulzu současných marketingových trendů – a budete vždy otevřeni změnám – vaše společnost nebude zaostávat.