Co je ad serving a jak funguje?

jak funguje ad serving a ad server

Většina z nás se každý den připojí na internet a navštíví několik webových stránek. Pokud nepoužíváte blokovač reklam (a často, i když jej používáte) na vás na webech vyskočí reklamní bannery, videa i další typy reklam. Víte, čím se řídí, která reklama se ukáže právě vám?

Digitální reklama – odvětví, jehož celosvětová hodnota se do roku 2026 odhaduje na 665 miliard dolarů – je tak hluboko zakořeněna v online prostředí, že už ani nepřemýšlíme, kde se reklamy v našem počítači či mobilu berou a z jakého důvodu jsou na zboží a služby, které se nám můžou hodit či přemýšlíme o jejich nákupu.

A přesto se za jednoduchou reklamou na elektrokolo, mobilní aplikaci nebo nabídku pojištění skrývá skrytý složitý proces řízený skrytě ekosystémem reklamních technologií. Jedna z ústředních součástí celého tohoto procesu se nazývá ad server neboli reklamní server.

 

Co je ad server neboli reklamní server?

 

Ad server je součástí reklamní technologie, kterou používají média, inzerenti, reklamní sítě a reklamní agentury ke koordinaci umístění digitální reklamy. Úlohou reklamního serveru je ukládat na jednom místě reklamní kreativy (bannery, videa, články apod.), v reálném čase určovat, která reklama se má zobrazit v dostupném reklamním prostoru, shromažďovat data o uživatelích a reportovat výkon reklamy.

Reklamní servery se označují jako „první strany“ nebo „třetí strany“ podle toho, kdo je používá:

Reklamní servery používané majiteli webových stránek (například webů idnes.cz, seznam.cz, denik.cz apod.) se označují jako reklamní servery první strany.
Reklamní servery používané stranami, které nejsou vydavateli, se označují jako reklamní servery třetích stran.

Majitelé stránek jsou při zobrazování reklam označováni jako „první strana“, protože jako vlastníci digitálních služeb, na kterých se reklamy zobrazují, jsou nejbližší stranou k publiku uživatelů webů. Inzerenti jsou při zobrazování reklam označováni jako „třetí strana“, protože jejich reklamní server sice komunikuje s weby vlastněnými vydavateli, ale oni s nimi přímo nekomunikují.

Reklamní servery první strany se primárně používají ke správě zobrazování reklam na webových stránkách, které vlastníte, zatímco reklamní servery třetích stran se zaměřují na zobrazování reklam na webových stránkách, které nevlastníte.

Z jakého důvodu se reklamní servery objevily?

 

Abychom pochopili, jak fungují reklamní servery, je důležité vědět, z jakého důvodu se vůbec objevily. Když v polovině 90. let 20. století začala popularita internetu růst a přesouvala se na něj stále větší část byznysu, začali také tradiční vydavatelé tisku s online aktivitami. To nejen vytvořilo obrovské množství obsahu, ale také šanci využít obrovskou příležitost – grafické reklamy (bannery).

Během prvních let online inzerce byl nákup a prodej reklam mezi inzerentem a vydavatelem přímým a manuálním procesem. Prostě si nějaká firma objednala zobrazení banneru na 14 dní na nějakém webu podobně, jako by si koupila inzerát v časopise.

Nicméně majitelé webových stránek brzy zjistili, že potřebují efektivnější a jednodušší způsob správy kampaní různých inzerentů, které běží na jejich webech. A z toho důvodu vznikly reklamní servery první strany (neboli reklamní servery vydavatele).

Po několika letech inzerenti také zjistili, že potřebují způsob, jak hostit své kreativy (tj. skutečné reklamy) a měřit výkon svých kampaní (např. analýzou zobrazení, kliknutí a konverzí) u více majitelů stránek. Řešení těchto problémů přišlo v podobě reklamního serveru třetí strany (aka reklamního serveru inzerenta).

 

Jak funguje reklamní server?

 

Chcete-li pochopit, jak funguje reklamní server, je užitečné nejprve se podívat, jak funguje webový server.

ad server třetí strany

Když uživatel navštíví web:

  1. Jeho webový prohlížeč odešle webovému serveru požadavek na načtení obsahu webové stránky.
  2. Webový server, který ukládá obsah webu, předá stránku prohlížeči.

Webová stránka, která je zobrazována webovému prohlížeči uživatele, je vytvořena pomocí HTML kódu. Mezi těmito řádky kódu jsou sekce označované jako reklamní značky. Značka reklamy je část kódu, která řídí, jak bude reklamní prostor na webu vypadat a fungovat.

Podobně jako webový server reaguje na požadavky webového prohlížeče na zobrazování webových stránek, reklamní server přijímá a odpovídá na požadavky na zobrazování reklam na načtené webové stránce.

Jak funguje zobrazování reklam se samostatným reklamním serverem první strany

 

Samostatné reklamní servery první strany spravují volání reklam velmi přímočarým způsobem. Když reklamní server první strany přijme volání reklamy:

  1. Reklamní server zpracuje informace, které jsou o uživateli známé (tedy například, že jde o muže ve věku 35 let, který se zajímá o auta, fotbal a grilování).
  2. Na základě těchto informací reklamní server vybere aktivní reklamní kampaň a kreativu (tedy například banner na nejnovější model Hyundai o rozměru 480 x 480 pixelů).
  3. Kreativa reklamy se odešle jako značka JavaScript do prohlížeče uživatele, kde se zobrazí reklama.

Jednoduché, že?

V tomto typu konfigurace je reklamní kreativa uložena přímo na reklamním serveru první strany.

V moderním zobrazování reklam je však vzácné, aby vydavatelé ukládali reklamní kreativy inzerentů, se kterými spolupracují, na svých vlastních reklamních serverech. Místo toho třetí strany hostují reklamní kreativy, které chtějí používat, na svých vlastních serverech.

 

Jak funguje zobrazování reklam, když je zapojen reklamní server třetí strany

 

Zapojení reklamních serverů třetích stran je v moderním zobrazování reklam status quo.

Proces začíná stejným způsobem, ale zahrnuje několik dalších kroků:

  1. Reklamní server první strany zpracuje informace, které jsou o uživateli známé.
  2. Na základě těchto informací vybere reklamní server první strany aktivní reklamní kampaň.
  3. Reklamní server první strany doručí reklamní označení kampaně do reklamního bloku na webové stránce. Tento kód obsahuje adresu URL, která zavolá reklamu na reklamním serveru třetí strany.
  4. Reklamní server třetí strany přijme přesměrované volání reklamy a na základě známých informací o uživateli vybere reklamní kreativu, která se zobrazí na webu.
  5. Reklamní server třetí strany předá vybranou reklamní kreativu jako značku JavaScript zpět na web majitele stránek, kde se reklama nakonec zobrazí uživateli.

Jaké jsou výhody reklamních serverů třetích stran?

Jednoduše řečeno, poskytuje inzerentům větší kontrolu nad reklamami, které chtějí zobrazovat. V tomto případě jsou reklamní kreativy uloženy na reklamním serveru třetí strany. To znamená, že inzerenti mohou kdykoli provádět změny v kreativách svých reklam – aniž by museli majitele stránek žádat, aby aktualizoval soubory kreativ reklamy na svém serveru první strany. Reklamní servery třetích stran poskytují inzerentům řadu výhod, například:

  • Možnost ukládat kódy reklam z více kampaní.
  • Schopnost sledovat výkon kampaní (zobrazení, kliknutí, konverze atd.) na všech webech v jednom systému.
  • Pomoct optimalizovat kampaně.

Ad serving je tedy v současné době běžnou cestou, jak ošetřit reklamní kampaně na internetu.

Máte zájem o precizní nastavení reklamních kampaní na internetu?
Neváhejte nás kontaktovat, rádi vám pomůžeme.