Přeskočit na obsah

Counterprogramming

Slovo counterprogramming by se mohlo přeložit jako kontraprogramování nebo protiprogramování. Jde o přístup televizní stanice k vytváření programového schématu tak, aby svými pořady vzdorovala konkurenční stanici, bojovala s ní, odlákala jí diváky a přilákala je k sobě.

Counterprogramming probíhá tak, že televize proti úspěšnému pořadu na konkurenční televizní stanice nasadí takový pořad, který má stejný potenciál a může přilákat diváky konkurenční stanice. Příkladem mohou být podobně úspěšné filmy, seriály, podobné typy reality show či soutěží vysílané ve stejný čas na dvou stanicích. Counterprogramming je tak vlastně konkurenční boj.

Counterprogramming může negativně ovlivňovat celkovou sledovanost televize, protože když na více stanicích běží podobný typ programu, divák nemá na výběr a na televizní zábavu rezignuje.

chatgpt image 22. 9. 2025 16 06 05 - Counterprogramming

Counterprogramming je v marketingu a médiích zajímavý fenomén, protože ukazuje, jak moc je nutné přemýšlet strategicky nejen nad vlastním obsahem, ale i nad činností konkurence. Nejde jen o to mít atraktivní pořad, ale také vědět, kdy a proti čemu jej nasadit. Správně zvolený protiprogram může stanici přinést nové diváky, ale nevhodně naplánovaný může mít opačný efekt – místo zvýšení sledovanosti přiměje diváky k tomu, aby se od televize odvrátili úplně.

V Key Advantage pracujeme s podobnou logikou i v reklamních kampaních. Sledujeme, co dělá konkurence klienta, jaké formáty, časy nebo kanály využívá, a podle toho nastavujeme vlastní kampaně. Díky tomu se dokážeme vyhnout přímému střetu, nebo naopak zvolit moment, kdy se vyplatí jít „proti“ a využít tzv. cross effect. Naši specialisté umí díky analýze dat odhadnout, kde má smysl konkurovat a kde se vyplatí zvolit odlišnou cestu, aby značka klienta vynikla.