Zkratka CPA označuje anglický termín „Cost per Action“, což v českém překladu znamená „cena za akci“. Jedná se o jeden ze způsobů placení za reklamu, který se používá především v internetovém marketingu. Místo CPA se také užívá termín Pay per Action (PPA).
CPA funguje na principu, že zadavatel platí za reklamu až v situaci, kdy dojde k předem stanovené akci (konverzi). Zadavatel reklamy tak neplatí pouze za zobrazení či prokliky, ale například až v případě, kdy si klient objedná inzerovaný produkt. CPA je typický způsob placení za reklamu v oblasti výkonnostního marketingu.
Akce či konverze, které mohou být předem domluveny:
- nákup produktu či služby
- registrace
- přihlášení se k odběru emailů
- vyplnění různých formulářů
- napsání emailu, telefonát
CPA – příklad
Na webové stránce je sloupcový banner s reklamou na elektroniku. Pokud někdo navštíví webovou stránku, kde je umístěn banner, a poté bez další akce odejde, tak zadavatel reklamy neplatí nic. Pokud si však uživatel reklamu proklikne, a následně se na webových stránkách zadavatele reklamy přihlásí k odběru emailů nebo si zakoupí produkt v e-shopu, tak to znamená, že provedl konverzi, za níž už zadavatel reklamy bude platit.
Cena CPA je různá a záležet by vždy mělo především na čistém zisku – náklady na reklamu by rozhodně neměly převýšit zisk z dané akce.
Velmi důležité je také u CPA sledování konverzí a statistik ohledně aktivity vašich zákazníků. Především je třeba se zaměřit na sledování toho, odkud klienti chodí na vaše stránky, na jaká klíčová slova reagují, apod. Díky tomu se dá reklamní strategie posilovat, nebo naopak měnit. Pro sledování konverzí se nejčastěji užívá statistický systém Google Analytics.
Další způsoby placení za reklamu
- CPC – Cost per Click / PPC Pay per Click
- CPE – Cost per Engagement
- CPP – Cost per Point
- CPT – Cost pet Thousand
- CPV – Cost per Viewer