Google Analytics 4 – nutnost i nové možnosti

V řadě firem a u spousty online marketérů ta zpráva vyvolává obavu – oblíbené Google Analytics ve své současné podobě končí již v pátek 30. června 2023. Přejít na nový systém měření výkonnosti webu není úplně triviální, na druhou stranu to přináší nové možnosti a výhody.

 

K čemu je vlastně Google Analytics

 

Google Analytics je nástrojem od Googlu pro vyhodnocování provozu na webových stránkách a pro komerční firmy i zdrojem ukazatelů o úspěchu jejich online aktivit. Analytics měří, kolik návštěvníků na stránku přišlo, odkud se na web dostali, kolik času na webu strávili a co si prohlíželi a další stovky ukazatelů. Navíc je tento nástroj zcela zdarma.

 

Proč přejít na Google Analytics 4 co nejdříve?



Universal Analytics (UA) tento rok jednoduše přestanou měřit. Ať se vám to líbí nebo ne. Od 30. června letošního roku končí současná verze Google Analytics 3 (také známá jako Universal). Od tohoto data bude funkční pouze verze Google Analytics 4. Přechod na Google Analytics 4 je tedy nutný pro to, abyste mohli i nadále měřit návštěvnost, konverze a veškeré další statistiky vašich webových stránek.

Google naštěstí umožňuje, a dokonce doporučuje, spustit měření GA4 paralelně s Universal Analytics a sbírat data z Universal Analytics i Google Analytics 4 současně (dual tracking).
Na GA4 tedy nemusíte okamžitě přecházet. Je ale vhodné s jejich nasazením neotálet a udělat to co nejdříve, abyste si na ně mohli postupně zvyknout, připravit se na nový standard a sesbírat dostatek dat k následným meziročním srovnáním. 

Po 1. červenci 2023 budou sice Universal Analytics dále k dispozici, ale pouze pro zobrazení historických dat, nová data se již zpracovávat nebudou. Velkým vykřičníkem by pro vás mělo být také to, že o dalšího půl roku později, v prosinci 2023, o všechna data v Universal Analytics přijdete. Jako řešení se pak nabízí možnost exportu přes API do jiné služby.

 

Co nového přináší Google Analytics 4?

 

Google Analytics 4 přichází s novou filozofií měření webu a zcela tak mění pohled na webovou analytiku. Také umožňuje měřit weby i mobilní aplikace společně, což současné Universal Analytics neumožňují. 

Dosavadní analytics (UA) mají jako základní jednotku návštěvu stránky, okolo které se vše točí a ke které se pak počítaly veškeré metriky – které stránky si návštěvník zobrazil, kolik stránek navštívil za relaci, kolik času na webu strávil atd.

GA4 zcela opouští tento koncept a přináší místo toho zcela odlišný přístup. Všechno, co měříme, je nově událost a sledují se přímo jednotlivé události, které uživatel udělá. Ať už je to příchod na stránku, skrolování či odeslání formuláře. 

Google Analytics 4

Je tedy třeba si zvyknout na to, že v nové verzi jsou sice předpřipravené šablony měření, nicméně ty poskytují jen velmi omezené množství údajů. Konkrétní měřené události, které vás zajímají, si budete muset nastavit. Sice si tak můžete spoustu věcí přizpůsobit, na druhou stranu to ale zase vyžaduje větší analytické kompetence. 

 

Výhody Google Analytics 4

 

I když spousta lidí bere novou verzi Analytics jako nutné zlo, mají také celou řadu nesporných výhod, mezi které patří například:

  • vysoká možnost personalizace a individualizace reportů,
  • měření webových i mobilních aplikací na jednom místě,
  • jsou více zaměřené na chování uživatele, než na to, co se na stránce odehrává,
  • nabízí lepší vizualizaci cesty uživatele.

Pokud je pro vás přechod zatím velkou neznámou, můžete si projít návody přímo od Googlu. Úplně nejjednodušší je ale poradit se rovnou s námi. Rádi vám pomůžeme a vše nastavíme, jak bude potřeba.