MARKETINGOVÝ SLOVNÍK

Hawthornův efekt

Hledáte konkrétní pojem?

[wpseo_breadcrumb]

Hawthornův nebo také Hawthornský efekt popisuje změny v chování v závislosti na jistých sociálních jevech. Název pochází od hawthornské továrny Western Electric Company, která ve 20. a 30. letech minulého století prováděla výzkum efektivity práce zaměstnanců v závislosti na technickém zázemí a podmínkách.

Hawthornův efekt popisuje sílu komunikace

Na příkladu jednoho konkrétního experimentu si popišme podstatu tzv. Hawthornova efektu. Po diskuzích se zaměstnanci se předpokládalo, že nízká efektivita práce je způsobena nedostatečným osvětlením. Následující zkoušky však ukázaly, že se po uskutečněných pohovorech efektivita zvýšila v případě, kdy byla intenzita světla zvýšena, ale stejně tak i v případě, byla-li snížena. Hawthornův efekt proto označuje především situaci, kdy dochází ke zlepšení určitého jevu nikoliv díky změně podmínek, ale díky komunikaci a pozornosti.