Twitch – proč a jak udělat reklamu v této platformě

twitch streamer reklama

Marketéři a reklamní agentury – pokud jste to ještě nezaregistrovali tak zbystřete pozornost. Ve vašem hledáčku možností pro reklamu by měla být i platforma Twitch.
Twitch vykazuje v Česku návštěvnost přes jeden milion uživatelů měsíčně. Celosvětově uživatelé v roce 2020 shlédli přes tuto platformu úchvatných 17 miliard hodin obsahu. A to i díky tomu, že to už dávno není místo, kde lidé jen streamují hraní počítačových her.
Chtěli byste na Twitchi reklamu? Přečtěte si, jak na to jít v Česku.

 

Nárůst přinesl různorodý obsah

 

Společnost provozující Twitch se zrodila v roce 2007 a byla tak úspěšná, že ji v roce 2014 koupila společnost Amazon. Velký nárůst zaznamenala právě v covidových letech.

twitch reklama v Česku

Velkou část tohoto růstu nepoháněly herní streamy, ale umělci, komici, hudebníci a umělci zasažení pandemií, kteří hledali prostředek pro vysílání, který by jim nahradil ušlé příjmy v důsledku uzavření míst, kde obvykle vystupovali. A ti přinesli nový, různorodý obsah a přivedli na platformu nové, různorodé publikum.

 

Co je Twitch a jak funguje?

 

Twitch můžeme definovat jako life platformu pro doručování videoobsahu s funkcemi pro tvůrce, jak zpeněžit svůj obsah. Twitch streamy jsou vysílány živě, s chatovacím oknem vedle přehrávače, kde mohou diváci komunikovat se streamerem a navzájem mezi sebou.
Streamy lze sledovat prostřednictvím webu Twitch.tv na stolním počítači, notebooku a mobilu, přičemž je k dispozici mobilní aplikace, stejně jako aplikace pro streamovací zařízení, Smart TV a herní konzole.

twich streaming

Diváci se mohou přihlásit k odběru oblíbeného kanálu – placený upgrade, který jim poskytuje přístup k speciálním privilegiím, jako jsou třeba exkluzivní emotikony, a zároveň finančně podporovat tvůrce – věnovat jim peníze, darovat předplatné někomu jinému a podobně. Údaje poskytnuté společností Nielsen ilustrují, jak angažované, oddané a velkorysé může být publikum na Twitchi: 70 % sledujících nabízí finanční podporu a 64 % nakupuje produkty doporučené streamery.

Twitch tedy není v současnosti jen herní web. Je domovem nejrůznějšího podivného i úžasného obsahu. Obsah je rozdělen do čtyř hlavních adresářů – hry, IRL (in real life), hudba a esporty.

 

Publikum na Twitchi

 

Publikum na Twitchi je stále rozmanitější a roste raketovou rychlostí. Je to také velmi angažované publikum, které bývá velmi loajální ke svým oblíbeným tvůrcům. A jako vždy platí, že tam, kde je publikum, existují možnosti reklamy.
Na rozdíl například od Instagramu, kde většina studií uvádí, že 65–70 % uživatelů jsou ženy, tak Twitch se dá brát jako zajímavý protipól. Základní demografická skupina Twitche se skládá z 65 % mužských uživatelů a 73 % z nich je mladších 35 let. Lehce přes polovinu uživatelů tvoří teenageři od šestnácti do 24 let. Dalších osmnáct procent představují lidé ve věku 25 až 34 let.
Díky tomu je Twitch očividně zajímavou možností pro značky, které chtějí oslovit mladší, zejména mužské, cílové skupiny.

 

Dostupné typy reklamních formátů

 

Reklamních formátů na Twitchi je několik. V nabídce jsou klasické bannery o rozměrech 300×250 pixelů či 970×66 pixelů, sdělení v homepage karuselu či jeho branding. Prestižním formátem je 30s nepřeskočitelná reklama Twitch premium video, přehrávaná před spuštěním streamu nebo přímo ve streamu.

video reklama Nintendo na Twitch

30s video reklama na hru z produkce Nintendo na Twitchi

Další marketingové možnosti se nabízí ve formě strategických partnerství. Lidé prezentující se na Twitchi nejsou jen tvůrci obsahu: jsou to také influenceři, kteří nabízejí možnosti ve formě affiliate marketingu, sponzorství kanálu/streamu a dalších.
Jak Twitch uvádí na svých stránkách, jeho uživatelé jsou reklamám otevření. Své tvrzení přitom opírá o světovou studii We Know Gamers od agentury Momentum, z níž vyplývá, že 80 % sledujících vítá sponzoring hráče či týmu, a dokonce 82 % zastává názor, že podobné reklamní aktivity jsou pro celý herní průmysl přínosné.

 

Tipy pro reklamu a propagaci prostřednictvím Twitche

 

  • Dobře se seznamte s platformou. Věnujte čas procházení a sledování streamů, pochopte, jak reklamy zapadají do tohoto mikrosvěta, a hledejte inspiraci pro partnerství.
  • Snažte identifikovat kanály, které sledují a podporují lidé, kteří by mohli mít zájem o vaši značku.
  • Prozkoumejte dostupné typy reklam a vytvořte kreativu, která dobře zapadne do tohoto prostředí.

Jak koupit reklamu na Twitchi v Česku

 

Twitch, jakožto součást Amazonu, využívá systém Amazon DSP, přes který je možné reklamu na Twitchi programaticky nakoupit. Tato služba zatím v České republice není dostupná. Je proto potřeba se s Twitchem domluvit napřímo nebo prostřednictvím někoho, kdo tam má již vyšlapané komunikační cestičky. Kampaň musí být minimálně za 10 tisíc euro. V průběhu kampaně by se také neměly měnit použité kreativy.

S nákupem reklamy na Twitchi máme v naší agentuře key Advantage zkušenosti. Pro našeho klienta Nintendo jsme zajišťovali reklamní videa Twitch premium video pro podporu jeho her. Máte také zájem o reklamu na Twitchi? Víme jak na to. Ozvěte se nám a probereme to s vámi.