Astroturfing je agresivní a neetická forma guerillového marketingu a nástroj PR. Astroturfing má vyvolat pozitivní obraz o klientovi a jeho produktech či službách v očích veřejnosti. Využívá se v oblasti propagace, showbyznysu a politiky.
Astroturfing navozuje dojem skutečnosti
Cílem astroturfingových kampaní je vyvolat falešný dojem spontánní, přirozené a pozitivní reakce spotřebitelů na dané zboží, služby či politické názory. Metoda má skrýt komerční či politické sdělení za rádoby nezávislé chování veřejnosti a za autentické výpovědi spotřebitelů, které mají zvýšit hodnotu produktu v očích dalších zákazníků.
Tyto reakce tedy nejsou přirozené, nýbrž zinscenované a strategicky vytvořené. Astroturfing využívá zejména internet. Zaměstnanci firmy nebo najaté osoby se zde snaží ovlivňovat veřejné mínění pomocí příspěvků v rámci diskuzí a na sociálních sítích, které vychvalují produkty a služby.
Astroturfing je považován za vysoce kontroverzní, protože manipuluje důvěrou spotřebitelů a podkopává transparentní komunikaci značek. V praxi může mít mnoho podob – od falešných recenzí na e-shopech, přes „spontánní“ příspěvky na sociálních sítích, až po předstírané komunity fanoušků, které ve skutečnosti řídí marketingový tým. V době, kdy je autenticita jedním z hlavních pilířů úspěšného brandu, je astroturfing rizikem nejen právním, ale i reputačním.
Jak k tomu přistupujeme v KA:
V Key Advantage se od podobných praktik zásadně distancujeme. Namísto umělého vytváření zájmu se zaměřujeme na budování skutečné komunity a organických interakcí. Pracujeme s reálnými ambasadory značky, influencery s ověřeným publikem a autentickými příběhy zákazníků. Věříme, že dlouhodobě je udržitelnější získávat důvěru publika férovou komunikací a kvalitním obsahem než riskovat ztrátu pověsti kvůli krátkodobým manipulacím.