Přeskočit na obsah

Ad Awareness

Nezanedbatelnou část vysílacího času televizních stanic tvoří reklama. Reklam je však tolik, že je mnohdy divák přestává vnímat. Jak a jestli lidé vůbec konkrétní reklamy vnímají, to popisuje výraz Ad Awareness.

Pojem Ad Awareness v překladu znamená povědomí o reklamě. Jde o termín, který se používá při výzkumech, kdy je zjišťováno, kolik lidí si danou reklamu vybaví, tedy kolik lidí si ji zapamatovalo. Ad Awareness má dvě formy.

banner 4 1 - Ad Awareness

Ad Awareness – spontánní vs. podpořené povědomí

V případě spontánního povědomí se konkrétní reklama divákům vybaví sama. Ve výzkumech se zjišťuje otázkami ve stylu „Kterou reklamu na pivo si pamatujete? Co v ní bylo?“

Naopak podpořená znalost reklamy se ve výzkumech zjišťuje tak, že se pokládá dotaz přímo na konkrétní spot. Například „Pamatujete si novou reklamu na tento prací prášek? Dokážete ji popsat?“

Ad Awareness je klíčovým ukazatelem efektivity reklamních kampaní, protože odhaluje, zda investované prostředky do vysílání skutečně přinesly očekávaný zásah a zapamatování sdělení. Vysoká míra povědomí obvykle koreluje s lepším zapojením cílové skupiny, vyšší pravděpodobností pozitivního vnímání značky a následně i s ochotou k nákupu. Měření se dnes neomezuje pouze na televizní reklamu – sleduje se i v online prostředí, na sociálních sítích nebo v rámci digitálních video platforem. Moderní analytické nástroje navíc umožňují sledovat změny v povědomí téměř v reálném čase a reagovat úpravou kreativy či mediálního mixu.

chatgpt image 11. 8. 2025 10 19 39 - Ad Awareness

Jak to děláme v KA
V Key Advantage kombinujeme měření Ad Awareness s dalšími ukazateli brand health, abychom klientům poskytli komplexní pohled na účinnost kampaní. Spolupracujeme s ověřenými výzkumnými agenturami a zároveň využíváme digitální nástroje pro okamžitou zpětnou vazbu – například testování kreativ ještě před nasazením. Kromě samotného měření pomáháme klientům také s optimalizací kampaní tak, aby jejich sdělení nejen zaujalo, ale i zůstalo v paměti cílové skupiny co nejdéle. Díky propojení dat a kreativního know-how dokážeme navrhnout úpravy, které zvýší zapamatovatelnost i efektivitu rozpočtu.