Přeskočit na obsah

Crowdsourcing

Staré české přísloví říká: „Víc hlav, víc ví“. A touto větou se dá charakterizovat i marketingový pojem crowdsourcing. Toto anglické slovo vzniklo spojením slov „dav“ a „zdroj“. Crowdsourcing funguje na principu, že marketingový expert či zadavatel reklamy komunikuje s lidmi ze své cílové skupiny, kteří mu svými podněty či názory pomáhají odpovědět na jeho otázky.

Metoda zvaná crowdsourcing se využívá například při tvorbě reklamních či marketingových strategií (podoba brainstormingu) nebo při vývoji nové technologie. Hlavní výhodu má crowdsourcing v tom, že problémy mohou být vyřešeny s poměrně nízkými náklady.

Crowdsourcing a jeho historie

S pojmem crowdsourcing přišel v roce 2006 Jeff Howe, který ho popsal v časopise Wired. Přestože se jedná o moderní marketingový pojem, příklady starého přísloví, že víc hlav toho ví víc, můžeme najít už před několika staletími. Na začátku 18. století například britská vláda vypsala odměnu za pomoc s vyřešením úlohy související se zeměpisnou délkou.

Pozor na zaměňování s pojmem crowdfunding, který označuje financování soukromých projektů veřejnost.

Crowdsourcing se dnes používá v celé řadě odvětví – od marketingu a designu až po vědu a technologie. Firmy díky němu dokážou zapojit široké publikum do hledání nápadů, testování produktů nebo řešení složitých problémů. Typickým příkladem je tvorba loga nebo názvu, kdy se návrhy sbírají od komunity a poté se vybere vítěz. Podobně fungují i některé technologické platformy, které umožňují tisícům lidí přispívat svými daty nebo znalostmi k výzkumu či inovacím.

chatgpt image 22. 9. 2025 16 00 10 - Crowdsourcing

V Key Advantage vnímáme crowdsourcing jako cenný zdroj autentických insightů přímo od cílové skupiny. Do vybraných projektů zapojujeme reálné uživatele – například formou anket, testování kreativy nebo soutěžních výzev na sociálních sítích. Díky tomu získáváme nápady i zpětnou vazbu, které pomáhají našim klientům vytvářet kampaně a produkty, jež skutečně rezonují s jejich zákazníky. Tento přístup nám umožňuje spojit kreativitu komunity s profesionálním zpracováním a doručit řešení, která mají větší šanci na úspěch.