SLUŽBY

Jak se změní chování spotřebitelů v důsledku koronavirové krize?

Ve kterých segmentech poroste poptávka?

  • Jak se můžeme poučit ze situace v Číně?
  • Ve kterých odvětvích lze očekávat růst?
  • Jaké jsou příležitosti krize pro marketingovou komunikaci firem?
  • Jaký je vliv COVID-19 na mediální trh v ČR a komerční komunikaci?
  • A proč je nutné podporovat značku i v období krize?

Izolace není vhodnou ochranou pro podnik – nevystavujte koronavirové nákaze svůj byznys.

Jak se mění chování spotřebitelů během koronavirové krize?

Sledujeme vývoj situace v Číně – co můžeme v dalších fázích krize u nás očekávat?

Krize se vyvíjí ve třech typických fázích:

1. Fáze – propuknutí virové nákazy
2. Fáze – stabilizace krize
3. Fáze – od dosažení vrcholu počtu nakažených

Podstatné aspekty spotřebitelského chování při probíhající krizi v Číně

! 92 % spotřebitelů stále vyhledává své oblíbené produkty

! 80 % spotřebitelů díky krizi má více času učit se novým věcem a více vnímají nová
sdělení – poznávají nové produkty, značky

Zdroj: Médea research, březen 2020

Ve kterých segmentech poroste poptávka během krize?

1. Fáze – propuknutí virové nákazy (březen 2020)

  • Jídlo a nápoje
  • Čistící prostředky
  • Dezinfekční prostředky
  • Filtrace vzduchu
  • Ochranné prostředky
  • Léky
  • Pojištění
  • Doplňky stravy
  • Online zábava

2. Fáze – stabilizace krize (duben 2020)

  • Ochranné prostředky
  • Léky
  • Dezinfekční prostředky
  • Filtrace vzduchu
  • Online vzdělávání
  • Jídlo

3. Fáze – Po dosažení vrcholu nákazy (pokles šíření nákazy)

  • Očekávají se větší nákupy
  • Elektronika pro volný čas
  • Oblečení, obuv, módní doplňky
  • Domácí cestovní ruch
  • Zboží a pomůcky pro vzdělávání
  • Hygienické výrobky

Zdroj: www.emarketer.com, World Economic Forum ( https://www.weforum.org/ )

Předpokládané změny chování lidí

  • vyšší sociální interakce a sdílení nákupních zkušeností mezi staršími lidmi
  • intenzivnější využívání online služeb a nákupů i ve starší populaci – starší lidé jsou více sebejistí při online nákupech
  • vyšší nároky na hygienu
  • rapidní nárůst a rozvoj online vzdělávání
  • častější práce z domova, rozvoj online komunikace
  • lidé více vaří doma a stravují se zdravěji
  • nárůst opatrnosti, zvažování výdajů

Příležitosti pro firmy

  • online video bude silnějším nástrojem pro představení
    produktů, služeb, slev aj.
  • úspora provozních nákladů firem plynoucí z vyššího využívání online služeb a komunikace při běžné činnosti podniku
  • příležitost pro inovace out of home reklamy prodejen, především potravin a drogerie
  • příležitost ukázat roli podniku během krize a podpořit klíčovou výhodu firmy
  • krize může být příležitostí k oslovení zákazníků
    konkurence
  • příležitost pro vytvoření více personalizované komunikace v oblasti online finančních, pojišťovacích, bankovních, právních, telekomunikačních apod. služeb

Zdroj: www.emarketer.com

Jaký má koronavirová krize vliv na mediální trh v ČR?

Online – roste návštěvnost webů

Kde se růst nejvíce projevuje?

✓ zpravodajství

✓ právo

✓ ekonomika a finance

✓ online rádia a online TV

✓ homepage portálů

Týdenní procentní nárůst zobrazení stránek

Nárůst zobrazení webových stránek oproti poslednímu únorovému týdnu (9. týden)

10.Týden (2.3. – 8.3.) – první případy nákazy v ČR
11. Týden (9.3. – 15.3.) – omezení skupinových akcí a provozu restaurací, uzavření škol,
většiny obchodů a sportovišť
12. Týden (16.3. – 22.3.) – omezení volného pohybu osob, povinnost nosit ochranu úst a
nosu

Růst zobrazení stránek nejnavštěvovanějších portálů

Online – lidé tráví více času na internetu

Zobrazení stránek na internetu 2020 (miliony zobrazení)

Návštěvnost internetu 2020 (tisíce zobrazení)

Doba na internetu 2020 (miliardy sekund)

Zobrazení stránek na internetu 2020 (miliony zobrazení)

Návštěvnost internetu 2020 (tisíce zobrazení)

Procentní nárůst sledovanosti online videí

oproti poslednímu únorovému týdnu (9. týden)

Procentní nárůst doby strávené přehráváním videí

oproti poslednímu únorovému týdnu (9. týden)

  • 10.Týden (2.3. – 8.3.) – první případy nákazy v ČR
  • 11.Týden (9.3. – 15.3.) – omezení skupinových akcí a provozu restaurací, uzavření škol, většiny obchodů a sportovišť
  • 12.Týden (16.3. – 22.3.) – omezení volného pohybu osob, povinnost nosit ochranu úst a nosu

Zdroj dat: NetMonitor – Sdružení pro internetový rozvoj, data k 26.3.2020, https://rating.gemius.com/cz/overview

TV – roste sledovanost napříč všemi kanály

✓ Roste sledovanost především zpravodajských relací
napříč všemi kanály

✓ Televize zařazují nové pořady a lákají další diváky

✓ Lidé tráví značně delší dobu u televize – vlivem omezení volného pohybu i zájmem o aktuální informace a nové pořady (učitelka, ČT3 aj.)

✓ Větší sledovanost TV ovlivňuje i komerční kanály a současně stoupá i sledovanost reklamních spotů

✓ Roste absolutní sledovanost pořadů

✓ Lidé denně sledují TV o 1 hodinu a 13 minut déle
než v roce 2019

Průměrná doba, kterou člověk stráví denně u TV

10.Týden (2.3. – 8.3.) – první případy nákazy v ČR
11. Týden (9.3. – 15.3.) – omezení skupinových akcí a provozu
restaurací, uzavření škol, většiny obchodů a sportovišť
12. Týden (16.3. – 22.3.) – omezení volného pohybu osob, povinnost
nosit ochranu úst a nosu

Zdroj dat: Asociace Televizních Organizací – NielsenAdmosphere, Live + TS0-3, CS: 15+, data k 26.3. 2020

Proč je nutné budovat a podporovat značku i v období krize?

Strategické chyby v předchozích krizích ukázaly:

  • Při omezení marketingových aktivit podniky potřebovaly 3-5 let, než prodeje dosáhly původní hodnoty před krizí
  • Společnosti, které neomezily marketingový rozpočet, dokázaly v prvním roce po krizi zvýšit svůj podíl na trhu v průměru o 5%
  • Značky, které nadále inzerovaly i v době krize, dosahovaly ve všech finančních výkonných ukazatelích lepších hodnot než jiné značky, které v důsledku krize snížily svůj marketingový rozpočet

* finanční krize 2008/2009, Ropná krize 1973, Black Thursday 1929

Zdroj: What we know about advertising in a recession, WARC 2020, https://www.warc.com/content/paywall/article/bestprac/what-we-know-about-advertising-in-a-recession/110157

6 strategických kroků, jak udržet klíčovou výhodu brandu v době krize

  1. Neustále udržujte kontakt se zákazníky – značka je součástí životního stylu lidí
  2. Dynamicky rozvíjejte styl komunikace vůči zákazníkům na základě postupující krize – zapojte nové způsoby a přístupy
  3. Rychle reagujte na změny spotřebitelského chování v důsledku změn ve společnosti
  4. Využívejte naplno příležitostí médií
  5. Podporujte značku i v případě propadu na trhu nebo omezení činnosti – zaměřte se na dlouhodobé cíle
  6. Inovujte – produkty, přístup k zákazníkům, pracovní i jiné procesy

Zdroje:

1) Médea research, březen 2020
2) www.emarketer.com, World Economic Forum ( https://www.weforum.org/ )
3) NetMonitor – Sdružení pro internetový rozvoj, data k 26.3.2020, https://rating.gemius.com/cz/overview
4) Asociace Televizních Organizací – Nielsen Admosphere, Live + TS0-3, CS: 15+, data k 26.3. 2020
5) What we know about advertising in a recession, WARC 2020, https://www.warc.com/content/paywall/article/bestprac/what-we-know-about-advertising-in-a-recession/110157
6) Fotobanka Freepik.com

Chcete chytře vyzrát nad koronavirem v marketingu?

Náš tým vám vždy poradí a vymyslíme vám řešení na míru pro vás úspěšný byznys.