SLUŽBY

 

Dopady koronavirové krize na české podniky a jejich zákazníky

  • Jaké je vnímání a očekávání českých spotřebitelů?
  • Jaké dopady očekávají české firmy na jejich činnosti?
  • Co očekávají spotřebitelé od firem v důsledku krize?
  • Jak by české firmy měly reagovat a komunikovat v krizi?
  • Jak Češi vnímají podniky v souvislosti s bojem proti koronaviru?
  • Jak připravit váš byznys na fázi uvolňování opatření?

Jaké je vnímání a očekávání
českých spotřebitelů?

Očekávají obyvatelé ČR změny po skončení koronavirové krize?

Češi chtějí více podpořit domácí produkci

Pociťují češi omezení při nakupování?

    • Skoro polovina Čechů postrádá možnost nákupů produktů a služeb

Co se češi chystají dělat po uvolnění současných omezení?

    • Krize může přinést příležitost pro české firmy

Zdroj: MÉDEA RESEARCH, CASI/ CAWI, reprezentativní výzkum, N:546, sběr dat: 3. až 6. 4. 2020

Jak češi zvládají aktuální situaci?

Za měsíc od vyhlášení omezení volného pohybu osob:

    • Lidé tráví denně u TV v průměru o 52 minut déle – nejvíce za posledních 17 let
    • Stahování TV a filmového obsahu vzrostlo o 25 %
    • Stouplo využívání technologie HbbTV o 40 %

Zdroj: České radiokomunikace

Zdroj: SC&C Covid-19 IV. Vlna, CAWI výzkum, N = 2 085 respondentů, 9. – 14. 4. 2020

Dopady na činnost českých
podniků a očekávání firem

79 % českých firem očekává pokles tržeb a zisků

Tři největší obavy českých firem:

  • 79 % firem má obavy z propadající se ekonomiky a nástupu recese
  • 47 % firem se obává nedostatku likvidity a finančních prostředků
  • 41 % firem očekává změnu spotřebitelského chování s tím související pokles poptávky

K čemu se chystají firmy přistoupit?

  • 76 % firem se chystá omezovat náklady
  • 71 % bude pravděpodobně odkládat plánované investice

 

Za jak dlouho podniky očekávají, že se jejich byznys vrátí do situace před vypuknutím krize?

Za předpokladu, že by se omezení nyní uvolnila (polovina dubna)

  • 29 % firem uvedlo, že chod podniku by se vrátil do normálu do 1 měsíce

Zdroj: Pricewaterhouse Coopers (PwC) Covid-19 CFO Pulse Survey (odpovídali finanční ředitelé 824 firem z 21 států)

Jaká je současná situace firem?

  • 82 % podniků hospodářské komory ČR uvedlo, že pociťují problémy s podnikáním
  • Podniky sledují pokles tržeb většinou v rozmezí 
    40 – 80 %
  • 46 % firem uvedlo, že pokles jejich tržeb přesahuje propad o více jak 40 %

Jaké jsou nejčastější překážky pro činnost podniků?

Za předpokladu, že by se omezení nyní uvolnila (polovina dubna)

 

  • 60 % podniků uvedlo, že největší komplikací je nižší/žádná poptávka
  • 28 % podniků uvedlo, že je překážkou strach zaměstnanců
  • 24 % podniků považuje za překážku nedostatek zdravotnických pomůcek

Očekávají podniky problémy s platbami dodavatelům?

  • 11% firem neočekává žádné zpožděné platby vůči dodavatelům
  • 18 % firem očekává zpoždění plateb téměř všem jejich dodavatelům (především restaurace)

    Zdroj: iRozhlas, ČTK – šetření hospodářské komory ČR

    Jak by české firmy měly reagovat a komunikovat v krizi?

    Jaké chování očekávají spotřebitelé od firem?

    • Reklama i komunikace firem by měla běžet nadále s jiným sdělením – příležitost pro firmy prezentovat výhody a silné stránky
    • Z dlouhodobého hlediska je neefektivní zamrazit rozpočet na reklamu
      • výzkum KANTAR uvádí, že 6 měsíců pozastavení reklamy v TV způsobuje 39% pokles povědomí o značce
      • Omezením rozpočtu na reklamu a PR si firmy oddalují „zotavení“ po krizi
    • Firmy by měly zákazníky informovat o tom, jak budou bojovat a jak se vypořádají s krizí
    • Spotřebitelé preferují značky, pro které jsou jejich zaměstnanci prioritou
      • 75 % spotřebitelů si myslí, že by firmy měly být nápomocné v současné situaci a nemyslet na byznys
      • 75 % spotřebitelů vnímá negativně využití situace pro vlastní propagaci
      • 40 % spotřebitelů uvedlo, že by se firmy měly vyhnout vtipkování
      • 70 % by volilo uklidňující tón komunikace
      • 77 % očekává přizpůsobení komunikace značek
      • 8 % dotázaných uvedlo, že by zastavilo reklamu

        Jak by měly české firmy postupovat v krizi? Na co by se měly firmy zaměřit?

          Dejte vědět svým zákazníkům, jak můžete v této době pomoci.

          Pečlivě přemýšlejte o formě sdělení – aby nevyznělo, že situaci využíváte ve svůj prospěch

           

          Jakou strategii by firmy měly zaujmout v komunikaci k zákazníkům?

            Zájem nakupovat online roste

              Procentní nárůst využívání sociálních sítí

                BUĎTE VIDĚT ONLINE!

                  Zdroj: KANTAR COVID-19 BAROMETR – výzkum spotřebitelského chování (30 trhů, přes 25 000 dotázaných)

                  Jak by české firmy měly reagovat a komunikovat v krizi?

                  Jak to vidí Češi?

                  Jak by české firmy měly pomáhat při koronavirové krizi?

                  • Češi očekávají od domácích firem především podporu lékařů a zdravotníků
                  • České firmy by neměly ztratit kontakt se svými zákazníky, podporovat inovace a aktivně se zapojovat do řešení krize
                  • Komunikace těchto činností může firmám významně pomoci posílit pozitivní vnímaní jejich zákazníky

                  Jak obyvatelé ČR vnímají zapojení českých firem do boje proti koronaviru?

                  • 85 % Čechů vnímá pozitivně značky, které se snaží pomoci v boji proti koronaviru
                  • Aktivní zapojení firem může pozitivně ovlivnit nákupní rozhodování zákazníků

                  Zdroj: MÉDEA RESEARCH, CASI/ CAWI, reprezentativní výzkum, N:546, sběr dat: 3. až 6. 4. 2020

                  Doporučení pro fázi uvolňování

                  1. Zůstaňte online a přehodnoťte mediální mix

                  ✓ Dále využívejte komunikační kanály, které jste nastavili na počátku krize – zákazníci i zaměstnanci si na ně pravděpodobně zvykli

                  ✓ Postupně se můžete vracet i k dříve používaným kanálům a strategiím

                  ✓ Lidé zůstanou nadále více online – roste zájem o digitální komunikaci

                  2. Rezervujte si mediální prostor v předstihu

                  ✓ Budou se realizovat odložené kampaně

                  ✓ Firmy budou muset „nakopnout“ svůj byznys a budou více využívat inzerce

                  ✓ Očekává se vysoká poptávka po mediálním prostoru

                  ✓ Volný prostor v médiích bude pravděpodobně brzy vyprodaný i pro podzimní a zimní období

                  3. Zaměřte se na produkty a služby, které si lidé užívají při návratu do běžného životního stylu

                  ✓ Propagujte nákupy, služby a aktivity, které si lidé museli odepřít

                  ✓ Stále pracujte na omezení nejistoty u zákazníků

                  ✓ Komunikujte hodnoty, které pravděpodobně zůstanou důležité i v ústupu krize (vyšší hygiena, důraz na zdraví, finanční jistota apod.)

                  ✓ Sdělení nevažte primárně na krizi, ale vycházejte z důležitých hodnot spojených s vaší značkou

                  ✓ Motivujte zákazníky k investicím, nabízejte akce – lidé budou odkládat vyšší investice na později

                  ✓ Komunikujte kvalitu, český původ, domácí produkci – tyto hodnoty u produktů pravděpodobně trvale posílí

                  Zdroje:

                  1) MÉDEA RESEARCH, CASI/ CAWI, reprezentativní výzkum, N:546, sběr dat: 3. až 6. 4. 2020
                  2) SC&C Covid-19 IV. Vlna, CAWI výzkum, N = 2 085 respondentů, 9. – 14. 4. 2020
                  3) Pricewaterhouse Coopers (PwC) Covid-19 CFO Pulse Survey (odpovídali finanční ředitelé 824 firem z 21 států)
                  4) České radiokomunikace
                  5) iRozhlas, ČTK – šetření hospodářské komory ČR
                  6) KANTAR COVID-19 BAROMETR – výzkum spotřebitelského chování (30 trhů, přes 25 000 dotázaných)
                  7) MÉDEA RESEARCH, CASI/ CAWI, reprezentativní výzkum, N:546, sběr dat: 3. až 6. 4. 2020

                  Chcete chytře vyzrát nad koronavirem v podnikání?

                  Náš tým vám vždy poradí a vymyslíme vám řešení na míru pro vás úspěšný byznys.