SLUŽBY
Dopady koronavirové krize na české podniky a jejich zákazníky
- Jaké je vnímání a očekávání českých spotřebitelů?
- Jaké dopady očekávají české firmy na jejich činnosti?
- Co očekávají spotřebitelé od firem v důsledku krize?
- Jak by české firmy měly reagovat a komunikovat v krizi?
- Jak Češi vnímají podniky v souvislosti s bojem proti koronaviru?
- Jak připravit váš byznys na fázi uvolňování opatření?
Jaké je vnímání a očekávání
českých spotřebitelů?
Pociťují češi omezení při nakupování?
- Skoro polovina Čechů postrádá možnost nákupů produktů a služeb
Zdroj: MÉDEA RESEARCH, CASI/ CAWI, reprezentativní výzkum, N:546, sběr dat: 3. až 6. 4. 2020
Za měsíc od vyhlášení omezení volného pohybu osob:
- Lidé tráví denně u TV v průměru o 52 minut déle – nejvíce za posledních 17 let
- Stahování TV a filmového obsahu vzrostlo o 25 %
- Stouplo využívání technologie HbbTV o 40 %
Zdroj: České radiokomunikace
Zdroj: SC&C Covid-19 IV. Vlna, CAWI výzkum, N = 2 085 respondentů, 9. – 14. 4. 2020
Dopady na činnost českých
podniků a očekávání firem
79 % českých firem očekává pokles tržeb a zisků
Tři největší obavy českých firem:
- 79 % firem má obavy z propadající se ekonomiky a nástupu recese
- 47 % firem se obává nedostatku likvidity a finančních prostředků
- 41 % firem očekává změnu spotřebitelského chování s tím související pokles poptávky
K čemu se chystají firmy přistoupit?
- 76 % firem se chystá omezovat náklady
- 71 % bude pravděpodobně odkládat plánované investice
Za jak dlouho podniky očekávají, že se jejich byznys vrátí do situace před vypuknutím krize?
Za předpokladu, že by se omezení nyní uvolnila (polovina dubna)
- 29 % firem uvedlo, že chod podniku by se vrátil do normálu do 1 měsíce
Zdroj: Pricewaterhouse Coopers (PwC) Covid-19 CFO Pulse Survey (odpovídali finanční ředitelé 824 firem z 21 států)
Jaká je současná situace firem?
- 82 % podniků hospodářské komory ČR uvedlo, že pociťují problémy s podnikáním
- Podniky sledují pokles tržeb většinou v rozmezí
40 – 80 % - 46 % firem uvedlo, že pokles jejich tržeb přesahuje propad o více jak 40 %
Jaké jsou nejčastější překážky pro činnost podniků?
Za předpokladu, že by se omezení nyní uvolnila (polovina dubna)
- 60 % podniků uvedlo, že největší komplikací je nižší/žádná poptávka
- 28 % podniků uvedlo, že je překážkou strach zaměstnanců
- 24 % podniků považuje za překážku nedostatek zdravotnických pomůcek
Očekávají podniky problémy s platbami dodavatelům?
- 11% firem neočekává žádné zpožděné platby vůči dodavatelům
- 18 % firem očekává zpoždění plateb téměř všem jejich dodavatelům (především restaurace)
Zdroj: iRozhlas, ČTK – šetření hospodářské komory ČR
Jak by české firmy měly reagovat a komunikovat v krizi?
Jaké chování očekávají spotřebitelé od firem?
- Reklama i komunikace firem by měla běžet nadále s jiným sdělením – příležitost pro firmy prezentovat výhody a silné stránky
- Z dlouhodobého hlediska je neefektivní zamrazit rozpočet na reklamu
- výzkum KANTAR uvádí, že 6 měsíců pozastavení reklamy v TV způsobuje 39% pokles povědomí o značce
- Omezením rozpočtu na reklamu a PR si firmy oddalují „zotavení“ po krizi
- Firmy by měly zákazníky informovat o tom, jak budou bojovat a jak se vypořádají s krizí
- Spotřebitelé preferují značky, pro které jsou jejich zaměstnanci prioritou
- 75 % spotřebitelů si myslí, že by firmy měly být nápomocné v současné situaci a nemyslet na byznys
- 75 % spotřebitelů vnímá negativně využití situace pro vlastní propagaci
- 40 % spotřebitelů uvedlo, že by se firmy měly vyhnout vtipkování
- 70 % by volilo uklidňující tón komunikace
- 77 % očekává přizpůsobení komunikace značek
- 8 % dotázaných uvedlo, že by zastavilo reklamu
Zdroj: KANTAR COVID-19 BAROMETR – výzkum spotřebitelského chování (30 trhů, přes 25 000 dotázaných)
Jak by české firmy měly reagovat a komunikovat v krizi?
Jak to vidí Češi?
Jak by české firmy měly pomáhat při koronavirové krizi?
- Češi očekávají od domácích firem především podporu lékařů a zdravotníků
- České firmy by neměly ztratit kontakt se svými zákazníky, podporovat inovace a aktivně se zapojovat do řešení krize
- Komunikace těchto činností může firmám významně pomoci posílit pozitivní vnímaní jejich zákazníky
Jak obyvatelé ČR vnímají zapojení českých firem do boje proti koronaviru?
- 85 % Čechů vnímá pozitivně značky, které se snaží pomoci v boji proti koronaviru
- Aktivní zapojení firem může pozitivně ovlivnit nákupní rozhodování zákazníků
Zdroj: MÉDEA RESEARCH, CASI/ CAWI, reprezentativní výzkum, N:546, sběr dat: 3. až 6. 4. 2020
Doporučení pro fázi uvolňování
1. Zůstaňte online a přehodnoťte mediální mix
✓ Dále využívejte komunikační kanály, které jste nastavili na počátku krize – zákazníci i zaměstnanci si na ně pravděpodobně zvykli
✓ Postupně se můžete vracet i k dříve používaným kanálům a strategiím
✓ Lidé zůstanou nadále více online – roste zájem o digitální komunikaci
2. Rezervujte si mediální prostor v předstihu
✓ Budou se realizovat odložené kampaně
✓ Firmy budou muset „nakopnout“ svůj byznys a budou více využívat inzerce
✓ Očekává se vysoká poptávka po mediálním prostoru
✓ Volný prostor v médiích bude pravděpodobně brzy vyprodaný i pro podzimní a zimní období
3. Zaměřte se na produkty a služby, které si lidé užívají při návratu do běžného životního stylu
✓ Propagujte nákupy, služby a aktivity, které si lidé museli odepřít
✓ Stále pracujte na omezení nejistoty u zákazníků
✓ Komunikujte hodnoty, které pravděpodobně zůstanou důležité i v ústupu krize (vyšší hygiena, důraz na zdraví, finanční jistota apod.)
✓ Sdělení nevažte primárně na krizi, ale vycházejte z důležitých hodnot spojených s vaší značkou
✓ Motivujte zákazníky k investicím, nabízejte akce – lidé budou odkládat vyšší investice na později
✓ Komunikujte kvalitu, český původ, domácí produkci – tyto hodnoty u produktů pravděpodobně trvale posílí
Zdroje:
1) MÉDEA RESEARCH, CASI/ CAWI, reprezentativní výzkum, N:546, sběr dat: 3. až 6. 4. 2020
2) SC&C Covid-19 IV. Vlna, CAWI výzkum, N = 2 085 respondentů, 9. – 14. 4. 2020
3) Pricewaterhouse Coopers (PwC) Covid-19 CFO Pulse Survey (odpovídali finanční ředitelé 824 firem z 21 států)
4) České radiokomunikace
5) iRozhlas, ČTK – šetření hospodářské komory ČR
6) KANTAR COVID-19 BAROMETR – výzkum spotřebitelského chování (30 trhů, přes 25 000 dotázaných)
7) MÉDEA RESEARCH, CASI/ CAWI, reprezentativní výzkum, N:546, sběr dat: 3. až 6. 4. 2020