5 +1 tipů jak se neztratit v džungli online marketingu

Do jaké reklamy mám investovat, aby to nebyla jen černá díra na peníze? To je otázka, kterou si kladou manažeři velkých firem i podnikatelé. Co funguje lépe a co hůře? Co jde využít snadno a co naopak vyžaduje úsilí a znalosti?

Když v roce 1992 přišel internet poprvé do tehdejšího Československa, nikdo netušil, jak kompletně změní svět obchodu i reklamy. Internetový marketing od té doby nabral neuvěřitelné obrátky a stal se naprosto přirozenou součástí aktivit většiny firem.

Různé způsoby online marketingu dnes využívají velké i malé firmy napříč všemi obory, protože jim dává široké a někdy i nízkonákladové možnosti, jak o jejich produktech a službách dát vědět zákazníkům.

Jenže to má i druhou stránku – konkurence je na internetu čím dál víc a složitost marketingu z pohledu technologie i psychologie se překotně zvyšuje. Naučit se využívat naplno i třeba jen jednu reklamní platformu na úrovni, kdy inzerent nevyhazuje peníze z okna, trvá desítky hodin. Nastavení reklamy, která bude hravě porážet konkurenci a skutečně vydělávat, vyžaduje expertízu, znalosti a dovednost a ty samozřejmě není tak lehké získat.

 

1. Tip: Reklama ve vyhledávání potřebuje profesionální nastavení

 

Jedním z nejčastějších způsobu online reklamy, se kterým firmy začínají, jsou kampaně ve vyhledávání neboli PPC reklama. Vypadá to lákavě. Uživatelům internetu Google nebo Seznam ukazují váš inzerát v závislosti na tom, co ve vyhledávači hledají a vy platíte jen za proklik, tedy jen když někdo klikne na reklamu a navštíví váš web. Pokud tedy někdo hledá například zájezd do Budapešti a vy takové zájezdy děláte, inzerát se mu zobrazí.

Nicméně pozor, svět PPC kampaní je rudý oceán plný žraloků, ve kterém můžete snadno vykrvácet. Založit a spustit jednoduchou kampaň není složité a zvládne to téměř každý. Google navíc rozesílá tisícikorunový kupón na využití v tomto reklamním systému, aby získával nové a nové klienty.

Jenže čím více firem inzeruje na stejný produkt či službu, tím mají všichni reklamu dražší. Čím více se budete nořit do nastavení kampaně, tím víc zjistíte, že to není triviální záležitost. A že můžete utratit tisíce korun, aniž by vám to něco přineslo.

A naše doporučení? PPC kampaně mohou přinést objednávky a poptávky. Nicméně není to zadarmo. Chce to hlubokou znalost těchto reklamních systémů a precizní nastavení. Jinak nebudete vydělávat vy, ale jen jejich provozovatelé.

 

2. tip: Pozor na náklady u Facebookové reklamy

 

Pokud je reklama na Googlu jednoduše spustitelná, tak Facebook je ještě mazanější. U každého příspěvku, který dáváte na váš firemní profil vám nabízí tlačítko “Propagovat příspěvek”. Vypadá to lákavě, je to rychlé, jednoduché.

A pro řadu firem to skutečně může dávat smysl. Na Facebooku lidé komunikují mezi sebou, zapojují se do skupin a sledují stránky firem. Díky tomu se Facebook pyšní tím, že ví, co koho zajímá a na co bude pravděpodobně reagovat. A právě kombinace velmi podrobných možností cílení reklamy s potenciálním velkým publikem dělá z Facebooku silný reklamní kanál, který umožňuje prodávat širokou škálu produktů i služeb. Samozřejmě vhodnější je reklama v této sociální síti spíše pro firmy, které mají nabídku pro koncové uživatele než pro B2B sektor.

Nicméně i pro tuto reklamu platí to, co pro PPC kampaně. Je třeba je dobře nastavit a nezůstat u základu. Jinak vás Facebook bude kasírovat sice o stovky korun týdně, což nevypadá tak hrozně, nicméně dlouhodobě to nedává smysl hlavně proto, že byste tyto peníze mohli utratit lépe.

A jak je to s využítím Facebooku neplaceně? Jde to, ale není to pro každého. Chce to dlouhodobé úsilí v budování komunity kolem vaší značky. Spousta firem se o to pokouší a výsledky nejsou valné. Spoustě firem někdo před pár lety poradil, aby si stránku udělaly, protože je tam přece 8 milionů lidí, tedy vlastně každý a je to super. Výsledkem hodně často bývá stránka se 70 fanoušky a příspěvkem typu “dnes jsme měli školení o bezpečnosti práce” jednou za dva měsíce, který vidí pět lidí a nikdo na něj nereaguje. Proč by taky měl, že.

 

3. tip: Bez bannerů těžko dostanete do povědomí vaši značku

 

Bannery jsou neodmyslitelnou součástí většiny online marketingových kampaní, neboť mají nezastupitelnou roli při budování značky. Jejich uplatnění je široké a praxe ukazuje, že bannery mají jako nositelé sdělení rozhodně co říci. Pokud se bannerová kampaň udělá dobře, přináší vynikající výsledky zejména při budování značky nebo jako prvek, který dokáže přimět lidi k návratu na web, kde již byli (remarketing), a tím i pro získávání nových zákazníků.

Aby byly bannery úspěšné, musí upoutat pozornost. Velkou roli tedy hraje kreativa. Jakmile banner neupoutá hned na první pohled, nemůžete od něj čekat velké výkony. Podle aktuálního průzkumu se dobrá kreativa podílí na úspěch banneru skoro z poloviny.

Platí také, že aby bylo sdělení pro vaši cílovou skupinu atraktivní, musí pro ně být relevantní. Pokud budete zobrazovat teenagerům reklamu na penzijní připojištění, téměř jistě půjde o vyhozené peníze. Pokud se jim však zobrazí banner s novinkou jejich oblíbené značky, (třeba i v závislosti na jejich dříve uskutečněných nákupech), může to zafungovat podle představ.

Online bannery pro Google a Seznam

Každopádně to chce jasně promyšlenou strategii, jak bannery využít v celé vaši kampani. Příklady ukazují, že to jde. Řekněte, kdo z vás znal před dvěma lety například Dedoles?

A naše doporučení? Využívejte velké formáty ve velkých médiích. Je lepší mít za stejný rozpočet viditelnou kampaň třeba na idnes.cz než tisíc malých bannerů na málo navštěvovaných webech.

 

4. tip: Obsah ano, nicméně  je to běh na dlouhou trať

 

Obsahový neboli content marketing, tedy tvorba a umisťování obsahu na internetu je cesta, která se vyplatí dlouhodobě. V zásadě je to zadarmo, pokud nebudete počítat čas tím strávený popřípadě učení se, protože to chce aspoň trochu dovedností při tvorbě obsahu. Články, fotky, videa, případové studie, testy produktů, které nabízíte – to vše můžete vytvořit a publikovat na vašem webu, sociálních sítích či jinde, kde se domluvíte.

Dobře nastavený a realizovaný content marketing neustále pracuje pro firmu, buduje její dobré jméno, důvěryhodnost a expertízu mezi cílovými skupinami. Spojuje firmu se zájemci o její nabídku a zákazníky. Funguje jako prodejní tým a mluvčí firmy, kteří pro ni pracují 7 dní v týdnu 24 hodin denně. Navíc přispívá ke zlepšení SEO, tedy viditelnosti vašeho webu ve vyhledávačích.

Pro realizaci obsahového marketingu v praxi, je dobré vytvořit specializovanou strategii, která určí jaký obsah vytvořit, jak jej zveřejnit na správných místech a vyhodnotit jeho úspěšnost. Je to dlouhá cesta, nicméně přináší trvalou hodnotu.

 

5. tip: Vylaďte váš web na maximum

 

Přivádět návštěvníky na špatně připravený web je jako lít vodu do děravého kyblíku. Uživatel přichází na web ať z placených kampaní nebo prostřednictvím vyhledávače s úmyslem získat informaci, která mu pomůže vyřešit jeho problém. Kvalitní webová prezentace musí být schopna požadovanou informaci svému návštěvníkovi poskytnout; a to rychle, jednoduše a bez nároku na zvláštní znalosti nebo velké úsilí návštěvníka.

Proto tyto informace musí být řazeny v přehledné struktuře a logika jejich umístění i způsobu dohledání (UX) musí být v souladu s většinovým a navyklým způsobem logického postupu lidí ze žádané cílové skupiny. Základními cíli každých komerčních webových stránek je na první pohled dát návštěvníkovi informaci o přínosech firmy a jejich produktů a služeb pro něj v porovnání s konkurencí, přesvědčit návštěvníka o kompetencích firmy a přimět ho k akci např. zaslání poptávky či koupi zboží.

Proto je dobré připravit webové stránky na základě nejnovějších poznatků z oblasti webdesignu a UX (uživatelská interakce). Zejména dobře pracovat se základními sděleními, využívat dobře akční prvky (tlačítka) a nastavit na webu cesty, které vedou ke splnění cílů.

PPC kampaně, reklama v sociálních sítích, bannery a obsah patří mezi nejčastější a nejdůležitější nástroje online marketingu. Mezi další nástroje a způsoby online marketingu patří například email marketing, affiliate marketing či video marketing.

 

Bonus – jeden tip navíc: dobrá strategie je klíčová

 

Sebelepší propagační nástroj vám bude k ničemu, pokud nebudete mít dobře ujasněné, co prodáváte, komu, za kolik a pokud nedokážete zákazníkům srozumitelně a přesvědčivě říct, z jakého důvodu by měli něco koupit nebo využít služby zrovna od vás. Na to vám odpoví marketingová strategie. Bez ní je dělat online marketing jak střílet poslepu na běžící terč.

Aby vám online reklama vydělávala, musíte znát a ovládat nejnovější technologie, chápat logiku a provázanost jednotlivých reklamních kanálů a vnímat trendy i psychologii uživatelů na internetu. Rádi vám poradíme a pomůžeme nastavit skutečně výdělečnou online marketingovou kampaň.