Staré české přísloví říká: „Víc hlav, víc ví“. A touto větou se dá charakterizovat i marketingový pojem crowdsourcing. Toto anglické slovo vzniklo spojením slov „dav“ a „zdroj“. Crowdsourcing funguje na principu, že marketingový expert či zadavatel reklamy komunikuje...
MARKETINGOVÝ SLOVNÍK
Marketingové pojmy na písmeno C
Hledáte konkrétní pojem?
Crowdfounding
Crowdfunding je anglický termín označující způsob financování, při němž se peníze na projekt získávají prostřednictvím formou sbírky. Přestože je crowdfunding populární v posledních letech díky internetovým platformám, tak princip financování založený na veřejných...
Cross effect
Pojem cross effect poukazuje na fakt, kdy dojde ke vzájemnému propojení sil, a tím pádem ke zvýšení účinku. Cross effect a reklamní kampaň V mediální oblasti se setkáváme s názvem Media Channel Cross Effect. Toto označení se používá pro popis účinku kampaně...
CRM – Customer Relationship Management
CRM nebo také Customer Relationship Management znamená řízení vztahů se zákazníky. Jde o podnikatelský přístup, strategie a technologie, které spočívají v tvorbě a udržování dobrých vztahů se zákazníky. Každá firma si totiž chce udržet své zákazníky, k čemuž jim...
CPV – Cost per Viewer
CPV slouží jako zkratka pro anglické spojení Cost per Viewer, což v češtině znamená „cena za diváka“. CPV neboli Cost per Viewer je jedním ze způsobů placení za reklamu v médiích, které popisují marketingové teorie. Pojem CPV se dlouhou dobu užíval pouze v souvislosti...
CPT – Cost per Thousand
CPT je zkratka pro anglické sousloví Cost per Thousand, což v češtině znamená „cena za tisíc“. Jedná o způsob placení za zobrazení reklamy. Dříve se CPT užívalo především v oblasti tisku či televize, kde udává cenu za tisíc oslovených čtenářů či diváků. V současnosti...
CPP – Cost per Point
Zkratka CPP označuje anglický pojem Cost per Point, který se dá do češtiny přeložit jako „cena za bod“. Jde o jeden ze způsobů placení za reklamu v médiích. Model CPP využívá především televizní reklama – televizní společnosti díky výsledku CPP tvoří cenu za reklamu....
Čtenost
Pod pojmem čtenost rozumíme počet lidí, kteří četli konkrétní vydání novin/časopisu/tiskového titulu. Udává se buď v tisících, nebo v procentech. V případě procentuálního vyjádření se za základ považuje celá cílová skupina. Pokud je tedy čtenost například 50%, znamená...
Client Service
Pojem Client Service neboli „péče o zákazníky“ označuje oddělení ve firmě či společnosti, které má na starosti komunikaci s klienty. Člověk pracující v Client Service musí mít výborné komunikační i organizační schopnosti, všeobecné znalosti, pozitivní přístup, empatii...
Client Net
Pod pojem Client Net se rozumí finální cena, za kterou klient dostane daný reklamní produkt. Jedná se o reálnou cenu, kterou zadavatel reklamy zaplatí poté, co se vezmou v úvahu veškeré bonusy, slevy, provize pro agenturu a další možné finance. Tato konečná cena bývá...
Claim
Claim neboli slogan by měl být nedílnou součástí každé značky či společnosti a částečně tak tvořit jeho image. Jedná se o krátké heslo, které se pojí se značkou. Profesionální a vydařený claim zvyšuje povědomí o značce neboli Brand Awareness u potenciálních zákazníků....
Cílová skupina
Cílová skupina je předem definovaný okruh lidí, který má určitá komunikační kampaň přímo či nepřímo zasáhnout a ovlivnit. Podle cílové skupiny se musí volit odpovídající postupy kampaně. Cílová skupina má být prostřednictvím projektu ovlivněna či z jeho realizace...
Channel split
Pojem channel split se používá pro rozdělení investic na jednotlivá média, popřípadě GRPs (= kumulovaná sledovanost v populaci) na jednotlivé TV stanice. Udává se v procentech - součet všech TV stanic (médií), které se podílely na šíření kampaně, dává dohromady 100%....
Channel Neutral Planning
Pojem Channel Neutral Planning se používá pro takový přístup k plánování komunikačního mixu, kdy je základem určení cílů kampaně, určení strategie, pomocí které se těchto cílů bude dosahovat, a následně teprve určení kanálů, kterými bude toto komerční sdělení šířeno...
CAWI
Moderní, efektivní a hojně využívanou metodou pro sběr dat v oblasti průzkumu trhu je CAWI. Computer Assisted Web Interwiewing čili dotazování v prostředí internetového formuláře je určené pro kvalitativní i kvantitativní dotazování, patří k nejmladším výzkumným...
CATI
Jednou ze zkratek, hojně využívaných v oblasti průzkumu trhu a sběru dat, je CATI – Computer Assisted Telephone Interviewing. Výzkumné agentury se často uchylují ke sběru dat metodou CATI, tj. telefonického dotazování respondentů a zaznamenávání odpovědí do...
CAPI
CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing) je označení pro hojně užívanou metodu sběru dat, uplatňovanou zejména při průzkumech trhu. Tato metoda spočívá v zaznamenávání odpovědí respondentů do elektronického zařízení – počítače, tabletu, mobilního telefonu apod....
Clutter
Anglické slovo clutter lze přeložit jako nepořádek či binec. V marketingových teoriích se pojem clutter vztahuje k velkému objemu reklamních sdělení v konkrétním prostředí, respektive přesycení prostředí reklamou. Clutter jako problém pro inzerenty Tzv. nasycenost...
CLV – CityLight Vitrine
CLV – CityLight Vitrine je druh nosiče venkovní i vnitřní reklamy o rozměrech 118,5 x 185 cm. Jde o vitríny instalované na různých místech, které obsahují reklamní sdělení. Obvykle bývají prosvětlené, avšak nemusí být. CLV v dnešní době využívají také multimediální...
CPA – Cost per Action
Zkratka CPA označuje anglický termín „Cost per Action“, což v českém překladu znamená „cena za akci“. Jedná se o jeden ze způsobů placení za reklamu, který se používá především v internetovém marketingu. Místo CPA se také užívá termín Pay per Action (PPA). CPA funguje...
Counterprogramming
Slovo counterprogramming by se mohlo přeložit jako kontraprogramování nebo protiprogramování. Jde o přístup televizní stanice k vytváření programového schématu tak, aby svými pořady vzdorovala konkurenční stanici, bojovala s ní, odlákala jí diváky a přilákala je...
Cosmic Cursor
Cosmic Cursor je nevšední formát internetové reklamy, který se dnes už používá pouze zřídka. Jedná se o hravý způsob zviditelnění firmy, kdy se sdělení uživatelům zobrazuje během toho, co pohybují myší, přímo u kurzoru. Cosmic Cursor je tedy jednoduše řečeno animace...
Copywriter
Copywriter je člověk, který se věnuje tvorbě kreativních, čtivých a poutavých textů především z oblasti reklamy a marketingu, které mají za cíl podpořit prodej produktu nebo ho dostat do podvědomí zákazníků. Copywriter píše například reklamní texty, inzeráty, tiskové...
Cookies
Slovo „cookies” znamená v překladu sušenky, ve světě internetu však jde o malé kódy, které si webová stránka ukládá prostřednictvím prohlížeče na PC uživatele za účelem dalšího využití. Při opakované návštěvě webu posílá prohlížeč data zpět a pracuje s nimi. Cookies...
Competitive Intelligence
Competitive Intelligence (CI) nebo také konkurenční zpravodajství je cílený, legální a etický proces sbírání, zjišťování a vyhodnocování informací o konkurenčních firmách, ekonomickém prostředí i o vlastní firmě. Competitive Intelligence se využívá v různých oblastech...
Color marketing
Pod označení color marketing se skrývají techniky, které slouží ke vzbuzení zájmu o produkt pomocí využití barev. Základem je skutečnost, že každá barva působí na spotřebitele jinak, ovlivňuje jeho vnímání a rozhodování. Je tedy dobré vědět, jaké pocity barvy...
Co-creation
Aktivní zapojení spotřebitelů (potenciálních zákazníků) do procesu tvorby produktu, reklam nebo komerční komunikace se obecně označuje jako co-creation. Hlavním cílem co-creation je na základě spolupráce firmy a zákazníka vytvořit nebo vylepšit svůj produkt či služby....
ČMS – Česká marketingová společnost
Česká marketingová společnost (označována zkratkou ČMS) je dobrovolná nezisková organizace sdružující marketingové pracovníky a zájemce o tento obor, a to formou kolektivního a individuálního členství. Původním posláním ČMS bylo přispívat k rozšíření marketingu v...